Despre proiectele eTwinning nu știam foarte multe atunci când m-am hotărât să iau parte la unul. Consider că am învățat pe parcurs, desfășurând activitățile propuse de coordonator. Proiectul la care am luat parte se numește Be a child in the digital world și a debutat în ianuarie 2020 cu prezentarea partenerilor, a școlilor, a elevilor înscriși. La debutul pandemiei am luat o pauză și am reluat proiectul în septembrie 2020, pentru a-l încheia în iunie 2021.
Am început proiectul cu coordonatorul și profesorii parteneri din Turcia, profesori de informatică și limba engleză, iar pe parcurs s-a alăturat și un partener din Spania. Consider că a fost un proiect de succes întrucât am obținut certificatul de calitate în toate școlile partenere și de puțină vreme certificatul de calitate la nivel european.
Principalele obiective ale proiectului au fost următoarele:
- Conștientizarea importanței utilizării Internetului, dar și a timpului petrecut online, a diferitelor tipuri de dependențe date de Internet și dispozitivele digitale;
- Conștientizarea importanței protejării datelor personale în mediul online;
- Dezvoltarea gândirii critice;
- Încurajarea comportamentelor originale în mediul online;
- Eficientizarea mijloacelor și metodelor de comunicare online;
- Socializarea prin munca în echipe internaționale;
- Îmbogățirea cunoștințelor despre resursele digitale deschise, utile pentru elevi.
Deși elevii mei erau clasa a VIII-a și presiunea școlii online, dar și a Evaluării Naționale erau mari, totuși, au găsit timp și bucurie în a participa la un astfel de proiect care s-a dovedit a fi util, dar și solicitant. Încurajarea a venit și din faptul că munca le-a fost răsplătită și pe parcursul proiectului. Astfel, posterul și sloganul proiectului au fost desemnate în urma votului internațional cele propuse de elevi români, fapt care i-a bucurat și ambiționat.
Comunicarea a fost una foarte bună, s-a desfășurat pe mai multe planuri: grupul de Whatsapp al profesorilor, sesiuni video cu profesorii pe eTwinning live, sesiuni pe Zoom cu elevii și profesorii, iar produsele activității au fost postate pe pagina proiectului în fiecare lună.
S-au folosit foarte multe resurse deschise online și cu această ocazie am învățat să le folosim, descoperindu-le beneficiile. Astfel, am învățat să folosim: canva – pentru a crea postere și nu numai, pixton.com pentru a crea benzi desenate – o resursă care le-a pus imaginația la încercare, au mai creat videoclipuri, colaje, revistă online în echipe internaționale, au jucat Kahoot, încurajându-se diversitatea lingvistică, comunicarea și interculturalitatea, au completat formulare Google și au exprimat opinii scurte folosind answergarden.com pentru evaluare și feedback.
Nu în ultimul rând, un beneficiu pe care l-am vizat de la început, a fost acela ca elevii mei să-și exerseze limba engleză în diverse contexte, să exprime opinii și puncte de vedere, să comunice în grupuri mici, internaționale pentru a crea produse comune, să capete încredere în forțele proprii.
De asemenea, în calitate de profesor, am învățat foarte multe de la colegii profesori turci, unii dintre aceștia, profesori de informatică cunoșteau foarte bine aceste resurse și le-au selectat conform temei proiectului și vârstei copiilor.
Produsul final a fost o expoziție digitală (twinspace.etwinning.net/106008/pages/page/1673415), unde fiecare echipă și-a adăugat activitatea. Pentru aceasta s-a folosit tot o resursă online – emaze.com. Evaluarea finală a mai presupus un chestionar Google pentru elevi, o pagină de feedback pentru profesori creată pe thinglink.com, o pagină de feedback pentru elevi și părinți pe padlet.com.
Încurajez participarea cadrelor didactice în cadrul proiectelor eTwinning, deoarece au numeroase avantaje și tematica lor este diversificată, iar prin pași mici parcurși constant, în echipă, se poate ajunge la un proiect de succes.