Exemple de bune practici prin proiectul eTwinning „Little Footprints for a Better Future”

Proiectul eTwinning „Little Footprints for a Better Future” s-a concentrat pe educarea copiilor despre importanța protejării naturii, a reciclării și a menținerii unui mediu curat. Prin intermediul acestei inițiative, elevii au adoptat obiceiuri ecologice și au înțeles rolul lor în crearea unui viitor sustenabil.

I. Obiective

  • Creșterea conștientizării protejării mediului în rândul copiilor.
  • Dezvoltarea unui sentiment de respect și responsabilitate față de natură și mediu.
  • Încurajarea practicilor durabile, reciclarea și reducerea deșeurilor.
  • Dezvoltarea gândirii creative, a capacității de rezolvare a problemelor legate de mediu și a exprimării prin artă și STEAM.
  • Utilizarea sigură și eficientă a instrumentelor Web 2.0.
  • Promovarea muncii în echipă și a cooperării prin parteneriate internaționale.

II. Parteneri

  • Turcia (10), Grecia (8), România (7), Italia (3), Bulgaria (2), Lituania (2), Polonia (1), Georgia (1);
  • 34  de membri în proiect.

Proiectul eTwinning ,,Little footprints for a better future” s-a desfășurat în perioada ianuarie –iunie 2025 și a a inclus activități interactive, sarcini creative și colaborări între școli.     Activitățile au fost organizate lunar astfel:

  • Ianuarie: prezentare proiect, creare grup WhatsApp, formulare de permisiune pentru studenți, posterul proiectului, logo proiect, cântecul proiectului, introducere elevi, sondaje de evaluare elevi/profesori/părinți, întâlnire parteneri, ,,Spargerea gheții”, ,,Descoperim natura”, ,,Înțelegerea naturii”;
  • Februarie: ,,Arta transformării”, ,,Colțul reciclării”, ,,Ateliere verzi”, ,,Siguranța pe Internet”, sondaj de evaluare elevi;
  • Martie: ,,Ziua de curățenie”, ,,Pungi ecologice”, ,,Salvarea jurnalelor”; întâlnire profesori, sondaj de evaluare elevi;
  • Aprilie: ,,Plantează o floare!”, ,,Importanța plantelor pentru mediu”, ,,Distribuția semințelor”; sondaj de evaluare elevi;
  • Mai: ,,Ziua ETwinning”, ,,O inimă, limbi diferite”-mesaj puternic și unit pentru a proteja planeta noastră, Concurs de fotografie a naturii, Jocuri digitale, Proiectarea literelor proiectului – produs colaborativ, Produs final – pagină eveniment transnațional – crearea unei cărți în Story Jumper/expoziție virtuală,  întâlnire elevi și profesori, sondaj de evaluare elevi;
  • Iunie: rezultate, diseminare, certificate de participare elevi/profesori, sondaje de evaluare elevi/profesori/părinți.

Activitățile realizate în cadrul proiectului au vizat dezvoltarea abilităților elevilor prin colaborare și conlucrare transdisciplinară, prin educație STEAM, o abordare intercurriculară în care știința, tehnologia, matematica, arta și ingineria sunt interconectate. Educația STEAM este o abordare activă orientată spre învățare, care atinge diferite discipline, prin reunirea educației teoretice și a practicii. Își propune să producă soluții la problemele de zi cu zi, să dezvolte creativitatea, gândirea critică, comunicarea și abilitățile de colaborare. De asemenea, crește capacitatea de a face față problemelor complexe. În viitor, vor apărea profesii bazate în mare parte pe tehnologie. Este important ca elevii să își sporească cunoștințele și competențele în domenii precum: competențele digitale, inteligența artificială și științele mediului și să utilizeze tehnologia în condiții de siguranță. Domeniile robotica, inteligența artificială, biotehnologia vor câștiga importanță în rândul profesiilor viitorului. Prin educația STEAM, încercăm să pregătim elevii pentru a deveni profesioniști ai acestei noi lumi.
S-au utilizat instrumente digitale diverse în realizarea activităților: Canva, FlipHTML5, AnswerGarden, Microsoft Designer, Google Forms, GridArt, Avatar Marker, Chatter Pix, VivaVideo, CapCut, InVideo, Vimeo, YouTube, Kahoot, Wordwall, LearningsApps, StoryJumper, TwinSpace, WhatsApp, Padlet.

Prin participarea la acest proiect, elevii au fost responsabilizați faţă de importanța protejării mediului înconjurător, li s-au format deprinderi şi atitudini de a prețui și a respecta mediul prin comportamente civilizate.

III. Produse finale

1. realizarea unui portofoliu cu produse ale activităților elevilor (desene, colaje, afișe, mesaje ecologice, fotografii, machete, înregistrări etc.);
2. realizarea de  expoziții cu produse ale activității elevilor;
3. elaborarea de sondaje pentru elevi/părinți, pentru a cunoaşte gradul de implicare şi importanța proiectului;
4. valorificarea proiectului în colaborare cu diferite instituţii şcolare internaționale, parteneri în proiect, prin intermediul platformei eTwinning;
5. publicarea activităților proiectului în reviste școlare și pe platforme educaționale;
6. realizarea unui jurnal cu impresii.

IV. Mediatizare

  • afişarea activităților din cadul proiectului în locuri accesibile elevilor şi părinţilor;
  • expunerea unor fotografii cu activităţile realizate;
  • raportarea proiectului și a rezultatelor înregistrate în comisiile de specialitate;
  • prezentarea proiectului în cadrul şedinţelor cu părinţii;
  • diseminarea rezultatelor prin intermediul revistelor școlare și a grupurilor de Facebook/WhatsApp.

V. Evaluare

  • portofoliu cu produsele activităților;
  • sondaje pentru elevi/profesori/părinți;
  • fișă de evaluare a proiectului.

Colaborarea internațională în cadrul proiectului a adus numeroase beneficii: dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, a competențelor de comunicare în limba engleză, cooperare interinstituțională la nivel european, diversificarea practicilor pedagogice ale profesorilor, integrarea în mod creativ a noilor tehnologii în activitatea didactică, schimbul de bune practici în sfera educației ecologice, promovarea imaginii instituției de învățământ.

Prin creații și colaborări cu școlile partenere, elevii și-au dezvoltat obiceiuri ecologice, în timp ce au învățat cum ,,amprentele” mici contribuie la un viitor mai bun.

Bibliografie
1. etwinning.ro

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mihaela Sîrbu

Școala Gimnazială Nr. 3 Anastasie Panu, Huși (Vaslui), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.sirbu2