Educație non-formală la Palatul Copiilor din Brăila

Dincolo de zidurile școlii tradiționale se deschide un univers educațional dinamic și captivant – educația non-formală. Aceasta reprezintă o abordare complementară procesului de învățare clasic, caracterizată prin activități interactive, stimulative și centrate pe dezvoltarea holistică a individului. Desfășurată în contexte diverse, în afara structurilor formale ale sistemului educațional, educația non-formală urmărește cultivarea competențelor cognitive, sociale și emoționale prin experiențe de învățare voluntare și organizate. Structurată în jurul unor obiective pedagogice clare și planificată metodic, aceasta creează un cadru în care persoane cu interese și aspirații similare descoperă împreună bucuria cunoașterii, fără constrângerile rigide ale educației convenționale.

Educația non-formală urmărește atingerea a câtorva obiective, cum ar fi: îmbogățirea nivelului de cultură generală, petrecerea organizată a timpului liber dar și exersarea și valorificarea diferitelor înclinații și aptitudini individuale.

Educația non formală cuprinde activități organizate în afara sistemului școlar, care oferă șansa de a pune în practică cele învățate la lecții și, mai ales, de a completa setul de experiențe valoroase pentru dezvoltarea personală și profesională.

Educația non-formală este centrată pe elev, pe interesele sale, se desfășoară în mod organizat în afara școlii, nu are caracter obligatoriu, va conduce la asimilarea de noi cunoștințe, idei, folosește metode practice, atractive pentru cei mici.

Există diverse instituții care desfășoară astfel de activități, cum ar fi de exemplu: ONG-uri cu profiluri diverse – mediu, cultură, educație, integrare socială, drepturile omului, etc, unități de învățământ, școli de specializare, centre culturale și sportive, instituții precum muzee, teatre, companii private, asociații profesionale.

Un furnizor de educație non-formală, este și Palatul Copiilor din Brăila. În cadrul acestei instituții au loc mai multe cursuri extrem de interesante, pentru cei mici, cum ar fi de exemplu: aeromodele, carturi, civilizație și cultură engleză și franceză, canto, dans modern (gimnastică și balet), dans popular, desen și pictură, informatică, instrumente muzicale tradiționale, muzică vocal instrumental dar și muzică popular, orientare turistică, șah, teatru și nu în ultimul rând tenis de câmp. Aceste cursuri gratuite sunt adresate atât preșcolarilor cât și școlarilor.

Fiecare curs prezintă o importanță aparte, însă eu, alături de elevii clasei a II-a, am participat la cursuri de teatru, dans popular și tenis.

Cursurile de teatru urmăresc dezvoltarea următoarelor competențe, cum ar fi: capacitatea de a se adapta la diferite situații, flexibilitate, abilități de comunicare interpersonală. În cadrul acestora au loc jocuri de imitație ce presupun imitarea unor gesturi și acțiuni.  De obicei, atmosfera „de poveste” şi/ sau umorul sunt importante pentru motivarea participanților, într-o măsură chiar mai mare decât pentru alte tipuri de jocuri. Moderatorul își poate folosi din plin “jocul actoricesc”, creativitatea, spontaneitatea.

Cursul de rol: îi ajută pe cei mici să învețe să-și schimbe atitudinile. Oferă acestora posibilitatea de a identifica consecințele acțiunilor lor asupra celorlalți, de a vedea cum se pot simți sau se pot comporta în anumite situații. Aceste cursuri îmi sunt utile, deoarece, la clasă pentru fixarea cunoștințelor, cel puțin la Limba Română, de multe ori apelez la jocul de rol. Astfel că luând parte și eu alături de elevii mei la aceste cursuri, mai aflu idei despre cum să-I atrag în astfel de activități.

Cursurile de tenis: când începem cursuri ce implică o activitate de dezvoltare fizică pentru cei mici, trebuie să ținem cont de schimbările ce au loc la nivelul acestuia, de ex: schimbarea dentiției ce va duce la dificultăți în vorbire și alimentație, creșterea în greutate și înălțime, osificarea coloanei vertebrale și a toracelui, organismul poate fi sensibil la schimbări ale mediului, are loc dezvoltarea musculaturii fine, de asemenea trebuie să se țină cont dacă copilul este dreptaci sau stângaci. Acest sport urmărește dezvoltarea creativității, a intelectului dar și dezvoltarea fizică.

Cursurile de dansuri populare au ca scop: introducerea în lumea dansului popular și descoperirea dansului popular din diferite zone ale țării, coordonarea mișcărilor în ritmul unui joc cu cânt organizat dar și dezvoltarea orientării în spațiu și coordonarea segmentelor corpului în mișcare, urmărind dobândirea rezistenței fizice și respiratoria și nu în ultimul rând îmbunătățirea capacităților coordonative.

Jocurile populare românești, prin frumusețea costumelor și a melodiilor, prin suplețea și expresivitatea mișcărilor, prin  vioiciunea pe care o imprimă copiilor, contribuie în mare măsură la realizarea educației estetice. În cadrul cursului de dans popular, copiii vor putea să afle care sunt strigăturile și jocul de secole din diferite zone ale României.

După ce copilul învață să își coordoneze miscările în ritmul unui joc cu cânt organizat, se poate trece la o formă puțin mai pretențioasă și anume la aceea a dansului popular. Dansul va fi alcătuit din figuri simple, pași obisnuiți, executați într-un tempo moderat pentru o acomodare cât mai firească a miscării executate în ritmul cântecului.

Acest curs, ne ajută foarte mult la disciplina ”Joc și Muzică”, întrucât la ore, pe lângă cântecele învățate mai putem exersa și câte un dans învățat la cerc.

În concluzie, educația non-formală prezintă nenumărate avantaje semnificative pentru dezvoltarea copiilor, cum ar fi de exemplu faptul că se pot organiza competiții, olimpiade, încurajează spiritul competitiv între elevi, diversifică cunoștințele micilor cursanți, prin acțiunile organizate în afara sistemului școlar, se formează o punte între cunoștințele predate de profesori și punerea lor în practică. Acest tip modern de instruire elimină stresul notelor din catalog, al disciplinei impuse și al temelor obligatorii, înseamnă plăcerea de a cunoaște și a se dezvolta dar și oportunități pentru cei mici, reprezentând obținerea de performanțe care mai târziu pot fi considerate oportunități.

Educaţia non-formală este accesibilă tuturor, este caracterizată prin adaptabilitate, nu impune restricţii sau condiţionări, dar nici nu oferă recompense de  genul celor pe care le oferă educaţia formală (note, medii, burse etc.) Ea pur şi simplu  oferă noi perspective şi oportunităţi pe plan personal, cât şi profesional. Este utilă în  nenumărate domenii, şi ajută la completarea golurilor din programa şcolară.

Bibliografie

1. Educație non-formală – Wikipedia
2. Educația nonformală și avantajele sale – Logiscool România

 

prof. Margareta Tudor

Școala Gimnazială, Salcia Tudor (Brăila) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/margareta.tudor

Articole asemănătoare