Educație ecologică prin colaborare internațională în cadrul proiectului eTwinning Déclic-écolo!

„Déclic-écolo!” este un proiect educațional inovator organizat sub formă de concurs în cadrul școlilor partenere, în care elevi din România, Portugalia, Spania și Turcia au creat și dezvoltat idei ecologice într-un brand, produs sau serviciu. Proiectul s-a concentrat pe concepte esențiale pentru protecția mediului, precum conservarea apei și gestionarea deșeurilor, încurajând colaborarea interdisciplinară și utilizarea aplicațiilor digitale. Între ianuarie și mai 2024, elevii din școli și grădinițe din țările partenere au lucrat  împreună folosind limba franceză ca limbă principală de comunicare, îmbunătățindu-și competențele lingvistice în timp ce abordează provocări ecologice semnificative. Prin activități creative, publicații digitale și parteneriate internaționale, „Déclic-écolo!” și-a  propune să crească conștientizarea ecologică și să promoveze o atitudine proactivă față de sustenabilitate în rândul elevilor, dasr și a preșcolarilor participanți.

În cadrul primei  întâlniri, din 19 octombrie 2023, profesorii de la toate școlile partenere, inclusiv Portugalia (fondatorul), România (cofondatorul), Spania și Turcia, au stabilit planul proiectului și metodele de desfășurare. Întâlniri online regulate au fost organizate pentru a evalua progresul, cum ar fi întâlnirile din 18 martie și 6 iunie 2024. Aceste întâlniri au fost esențiale pentru coordonarea activităților, discutarea provocărilor și planificarea etapelor viitoare. Partenerii au stabilit împreună temele pentru activități, precum și liniile directoare pentru concursuri și proiecte. În luna noiembrie 2023, elevii din toate școlile partenere și preșcolarii, ajutați de educatoare, și-au creat prezentări pe Padlet, unde s-au prezentat și au asociat un slogan pentru a defini ecologia. În ianuarie 2024, elevii au creat afișe pentru a promova protecția naturii și au realizat logo-uri tematice. A avut loc un concurs pentru alegerea logo-ului oficial al proiectului, implicând toți elevii parteneri. Elevii au colaborat în grupuri internaționale pentru a crea produsele finale, utilizând platformele digitale pentru a comunica și a partaja idei. Fiecare grup de elevi a contribuit cu propriile lor idei și creații, consolidând informațiile și resursele pentru a produce materiale comune.

Aplicații precum Padlet, Google Docs, și instrumente de design grafic au fost utilizate pentru a crea afișe, logo-uri și prezentări digitale. Produsele finale, inclusiv afișe, logo-uri, un calendar ecologic și un eBook cu obiecte confecționate de elevi din materiale reciclabile, au fost realizate prin colaborarea elevilor folosind aceste instrumente.

Obiective educaționale au fost: dezvoltarea abilităților lingvistice (îmbunătățirea competențelor de comunicare în limba franceză, extinderea vocabularului cu cuvinte și expresii legate de ecologie și protecția mediului înconjurător), îmbunătățirea competențelor digitale (utilizarea diverselor instrumente digitale pentru colaborare, creare de conținut și prezentare, dezvoltarea abilităților de căutare și gestionare a informațiilor online); promovarea colaborării internaționale (înțelegerea și aprecierea diversității culturale prin interacțiunea cu elevi din alte țări, dezvoltarea abilităților de lucru în echipă într-un context internațional); dezvoltarea creativității și a abilităților artistice (crearea unor produse originale folosind materiale reutilizabile).  Pentru atingerea lor am folosit lucru în grupuri mici,  activități practice și manuale, utilizarea tehnologiei, videoconferințe. Elevii au fost implicați în activități practice, cum ar fi realizarea de obiecte noi, folosind materiale reutilizabile. Aceasta a făcut procesul de învățare mai tangibil și mai captivant. Utilizarea de videoclipuri și animații pentru a explica și ilustra temele proiectului a fost o metodă eficientă de a capta atenția elevilor mai tineri și de a face informațiile mai ușor de înțeles. Elevii au fost încurajați constant și li s-a oferit feedback pozitiv pentru munca lor. Recunoașterea eforturilor lor prin mici premii și certificări a fost esențială pentru menținerea motivației și a angajamentului. Colaborarea cu profesoara de desen din școala mea a avut un rol importaant în motivarea elevilor și implementarea activităților.

În școala mea, proiectul a fost integrat cu ușurință în curricula pentru clasele a VII-a și a VIII-a, limba franceza, L2, in care apar teme legate de ecologie și protectia mediului. Colaborarea cu profesoara de arte plastice a făcut posibilă integrarea proiectului in cadrul orei de optional De-a arhitectura în școala mea. De asemenea, activități practice legate de plantarea pomilor și florilor, ecologizarea curții școlii au putut fi realizate în cadrul Săptămânii verzi.

Obiectivele au fost atinse prin implicarea activă a elevilor în activități de cercetare, creație și colaborare, utilizând limba franceză și abordând subiecte importante pentru protecția mediului. Elevii au creat produse finale (afișe, videoclipuri, proiecte digitale) care reflectă înțelegerea lor asupra problemelor de mediu și soluțiilor propuse. Rezultatele proiectului au fost prezentate în cadrul întâlnirilor școlare și evenimentelor locale, precum și în cadrul videoconferințelor cu partenerii internaționali.

Profesorii români au colaborat cu partenerii internaționali pentru a planifica și desfășura activități, utilizând limba franceză ca mediu de comunicare. Elevii de la Școala  Gimnazială Grigore Moisil din Ploiești,  dar și preșcolarii din Grădinița Nr. 111 București au participat activ la crearea și publicarea de produse finale, contribuind cu idei inovatoare și soluții ecologice. Fiecare elev, din cele două clase participante la proiect, a participat la cel puțin 3 activități ale proiectului, implicarea elevilor fiind benevolă, iar activitățile nu au fost impuse, ci alese de fiecare elev.

 

prof. Cristina Stan

Școala Gimnazială Grigore Moisil, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.stan5

Articole asemănătoare