Acest articol vine să consolideze ideea introducerii disciplinei ,,Educație pentru sănătate în planul cadru, cel puțin la gimnaziu. Până acum această disciplină are statutul de opțional, iar părinții și elevii de la clasele terminale aleg fără îndoială un opțional care facilitează învățarea pentru disciplinele de examen. Desfășurarea unei astfel de discipline încadrată în trunchiul comun va aduce cu siguranță rezultate pe termen lung.
Sănătatea nu trebuie privită numai ca pe o problemă individuală, ci trebuie să privească societatea românească în întregime. Dar ce este sănătatea? În 1946 Organizația Mondială a Sănătății a propus următoarea definiție: „Sănătatea este o stare pe deplin favorabilă atât fizic, mental cât și social, și nu doar absența bolilor sau a infirmităților”, iar mai târziu în această definiție a fost introdusă și „capacitatea de a duce o viață productivă social și economic”.
„Sănătatea nu este totul, dar fără sănătate totul este nimic” (Arthur Schopenhauer).
Care este legătura dintre educație și sănătate? Educația pentru sănătate a populației ar trebui să reprezinte un obiectiv major al politicii sanitare naționale, stabilindu-se ca sarcini de bază, în domeniul asigurării sănătății populației:
- dezvoltarea activităților medicale preventive
- ridicarea nivelului de cultură sanitară a întregii populații, (prin implicarea în desfășurare a unor ample acțiuni educative în domeniul sănătății populaționale.)
„Educația nu constă în a învăța pe cineva ce anume trebuie să gândească, ci a-i forma modul în care el trebuie să învețe a gândi!”
In acet sens, este necesară formarea unei opinii de masă, fundamentată științific, față de: igiena individuală și colectivă, alimentație, muncă, odihnă, imbrăcăminte, utilizarea rațională a timpului liber și a factorilor naturali de călire a organismului, evitarea factorilor de risc, precum și a modului de solicitare a asistenței medicale și a diferitelor mijloace de investigație și tratament.
Prin educația pentru sănătate în școli se vor reduce nu numai costurile pentru îngrijirea sănătății, ci se va contribui și la o populație mai sănătoasă și mai prosperă din punct de vedere financiar, beneficiind în cele din urmă atât indivizii, cât și societatea în ansamblu. Este mai ușor să previi decât să combați, iar combaterea implică și cheltuieli mult mai mari, din punct de vedere economic.
Importanța studierii disciplinei „Educație pentru sănătate” în școala românească
Obiectivul de bază al „Educației pentru sănătate”, începând de la vârstele cele mai fragede, constă în formarea și dezvoltarea în rândul populației a unei concepții si a unui comportament igienic, sanogenic în scopul apărării sănătății, dezvoltării armonioase și fortificării organismului, adaptării lui la condițiile mediului ambiental natural și social, cât și al participării active a acesteia la la ocrotirea sănătății populationale.
Îmbunătățirea stării de sănătate a populației, tot mai sanogen, prin cultivarea unui stil de viață, are drept scop atingerea idealului de sănătate bio-psiho-socială.
„Ceea ce aud uit aproape întotdeauna, ceea ce văd îmi amintesc uneori, dar ceea ce fac nu uit niciodată!”. (proverb chinez)
Importanța studierii disciplinei ,,Educație pentru sănătate’’ în școala românească pentru elevi vizează:
- Dobândirea de cunoștințe fundamentale despre cum să își mențină sănătatea fizică și mentală, crucial în formarea unor obiceiuri sănătoase care pot preveni afecțiuni viitoare.
- Prevenirea obezității, a bolilor transmisibile și a dependențelor.
- Formarea capacității de a lua decizii informate despre propria sănătate, promovând un sentiment de responsabilitate personală și bunăstare.
- Dezvoltarea abilităților de gândire critică și alegere legate de sănătate necesare pentru a naviga într-o lume plină de informații.
- Dezvoltarea competențelor sociale și emoționale, prin strategii pentru gestionarea stresului, comunicarea eficientă și luarea deciziilor responsabile, abilități importante pentru capacitatea de a contribui pozitiv la societate.
Bunăstarea elevilor din zilele noastre, prin obligativitatea studierii ,,Educației pentru sănătate” în trunchiul comun din planul cadru, va modela direct sănătatea și vitalitatea adulților de mâine.
Din experiența mea pot spune că un an de optional la clasa a V-a, în anul școlar 2021-2022, la insistențe mele ca oră suplimentară peste norma de predare de 18 ore biologie, și la dorința părinților, a dus și la rezultate ale elevilor de clasa a VII-a, în anul școlar 2023-2024, la concursurile ,,Educație pentru sănătate”, la care două eleve s-au calificat la națională, concurs organizat de Direcția de Sănătate Publică, Constanța în colaborare cu IȘJ Constanța, inclus în CCPEENI-ME 2024, poziția 29, Domeniul științific și ,,Sanitarii pricepuți, concurs organizat de Crucea Roșie, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău, la care echipajul a luat locul III pe județ, în urma celor 3 probe realizate: verificarea genții sanitare, o probă teoretică și una practică.
Obiectivele urmărite în cadrul Programului Naţional „Educaţia pentru sănătate în şcoala românească, (aprobat cu Ordin al Ministrului Nr.4496 / 11.08.2004) vizează:
1. promovarea sănătăţii şi a stării de bine a elevului, respectiv:
• funcţionarea optimă din punct de vedere somatic, fiziologic, mintal, emoţional, social şi spiritual;
• formarea unui stil de viaţă sănătos.
2. dezvoltarea personală a elevului, respectiv:
• autocunoaşterea şi construirea unei imagini pozitive despre sine; • comunicare şi relaţionare interpersonală;
• controlul stresului; • dezvoltarea carierei personale.
3. prevenire, respectiv:
• prevenirea accidentelor şi a comportamentelor cu risc pentru sănătate;
• prevenirea atitudinii negative faţă de sine şi viaţă;
• prevenirea conflictelor interpersonale, a dezadaptării sociale şi a situaţiilor de criză
Din păcate, programa pentru acest optional este aprobată cu Ordin al Ministrului , din 11.08.2004!
Despre Educația pentru sănătate în școala românească am vorbit și în cadrul Simpozionului Internațional „Sănătate prin Educație” 15-17 Mai 2024, Ediția a XI-a, organizat de Școala Sanitară Postliceală ”Sanity” Bacău, o școală care susține excelența educației prin sănătate și excelența sănătății prin educație, subliniind necesitatea studierii acestei discipline obligatoriu, nu la alegere, pentru că, din păcate, consecințele le vedem, concretizate în statistici destul de îngrijorătoare, mai ales când ne raportăm și la țările din Uniunea Europeană.
facebook.com/photo/?fbid=25409918828651504&set=a.936378029765591&locale=ro_RO
Albert Einstein spunea că: ,,Educația este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ceea ce ai învățat în școală.”
Bibliografie
• Programa pentru disciplina ” Educație pentru sănătate ” Aprobat cu Ordin al Ministrului Nr.4496 / 11.08.2004
• prodidactica.md/wp-content/uploads/2019/10/Educatie-Sanatate_suport-cadre-didactice.pdf
• qinplatform.com/index
• oanavoicu.ro/impactul-educatiei-pentru-sanatate-in-scoli/
• ”Sănătate prin alimentație”-Dr.George D.Pamplona-Roger, Editura ,,Viața și sănătatea”, 2011
• ” Fii sănătos! Vindecare prin alimentație naturală – Tohaneanu, Tomi Ioan, Editura Minerva, 2010