Despre „Ora de net” și agresivitatea pe internet în rândul copiilor

Echipa ”Ora de net” a propus la nivel național, pentru anul școlar 2018-2019, proiectul ”Dă BLOCK agresivității. Și „glumele” dor. Stop Cyberbullying!”, în urma multiplelor studii realizate de Organizația Salvați Copiii, care dovedesc atât situația îngrijorătoare la nivel național, cât și neîncrederea copiilor de a împărtăși părinților și profesorilor situațiile de hărțuire în stadii incipiente.
În minunata lume online, e bine să le spunem copiilor că fiecare dintre noi suntem asemănători prin faptul că toți avem aceleași emoții, aceleași nevoi de conectare, de apartenență, de impact și în fiecare moment facem tot ce știm mai bine pe baza experienței pe care o avem.

În cadrul activităților desfășurate cu elevii, aceștia au vizionat filmele educative și explicative din resursele puse la dispoziție, au evidențiat diferența dinte bullying- agresiunea ”față în față” și cyberbullying –agresiunea pe internet, au realizat lista trăirilor în situația în care devii victimă: teamă, furie, frustrare, resentiment, vinovăție, izolare sau rușine; Am realizat o mască și din spatele ei am încercat a fi agresori, tocmai pentru a scoate în evidență că, de după un avatar drăguț, pot ieși cuvinte sau fapte care provoacă durere. Exemple: excluderea din grup, șantaj, amenințarea cu trucarea pozelor și distribuirea lor.

Am identificat soluții axate pe reducerea situațiilor de cyberbullying. Cei mici trebuie să fie încurajați să nu posteze informații personale în spațiul online, să nu comunice parolele de pe diferite conturi altor persoane și la orice semn de hărțuire să ceară ajutorul. Copiii au fost încurajați să ceară urgent ajutorul unui adult, fie că este vorba de părinte sau învăţător, încă de la cel mai mic semn de cyberbullying.

Anumite persoane pot face rău în mod voit prin realizarea unor conturi false. Astfel, pot posta cu ușurință conținut folosind o identitate care nu le aparține. Copiii să nu răspundă cu aceeași monedă și să nu încerce să-și facă dreptate cu ajutorul altor copii sau a unei găşti. Victima trebuie să salveze dovadă în cazul unei confruntări cu agresorul.

Am căutat pe internet imagini care ilustrează cyberbullying-ul și am realizat un poster pe care l-am afișat pe holul școlii pentru a informa și pe alți elevi din unitate.

Copiii au exersat cum se poate bloca un ”amic” răuvoitor, cum poți face setări astfel ca doar anume prieteni să poată vedea postările tale. Am intrat pe anumite profile facebook și am analizat limbajul rușinos pe care îl folosesc unii copii.

Cu mare plăcere am exersat și recunoscut că jocul este prima formă de învățare pentru vârsta școlară. Internetul ne-a consolidat cunoștințele despre ortograme, ordinea operațiilor la matematică, ne-a dus în lumea muzicii, ne-a demonstrat experimente pe care ne-ar fi fost cu neputință să le realizăm în clasă. În acest fel, copiii au înțeles că un calculator nu înseamnă doar relaxare, ci ne poate ajuta în mod real pentru a înțelege informații teoretice. Concluzia orei de net: fiecare poate fi de acord cu anumite invitații sau le poate refuza, poate să-și deschidă anumite conturi și le poate închide ulterior, poate șterge ce nu-i convine. În caz de necaz, noi suntem aici pentru a rezolva toate problemele de cyberbullying ale copiilor.

prof. Mariana Vizitiu

Școala Gimnazială Ion Petrovici, Tecuci (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.vizitiu

Articole asemănătoare