Primele clase și lecții în aer liber sau de „școală în pădure” s-au făcut cunoscute prin anul 1904, în Germania, apoi s-au extins cu repeziciune în toată lumea occidentală. Aceste tipuri de lecții au o multitudine de beneficii, fiind extrem de apreciate de elevi și de profesorii care ies din „cutie”, dorind ca toți elevii să participe în mod activ la fiecare lecție desfășurată în curtea școlii, în livadă, în parc, în grădina bunicilor.
Elevii sunt mult mai liberi, cooperează unii cu ceilalți, se mișcă foarte mult, se murdăresc și explorează, pot fi grădinari pricepuți, mici exploratori, oameni de știință pentru o zi, reporteri în teren, pictori desăvârșiți, profesori de biologie, de matematică, de limba și literatura română, artiști liberi.
Catedra devine un izopren, profesorul devine un partener în învățarea umăr la umăr, catalogul este înlocuit cu aplauze și zâmbete, peretele de afișat este înlocuit cu o sfoară și cleme, locul este o expoziție cu intrare liberă. Vă prezint o astfel de lecție la clasa pregătitoare:
Am gândit o lecție SMART, cu sens de conectare cu colegii și natura, o sărbătoare a Pământului. Obiective SMART:
-să se reconecteze cu colegii, să relaționeze, prin activități în aer liber, în echipe, cu accent pe starea de bine a elevilor.
-să aducă culoare școlii printr-o acțiune de plantare de panseluțe, dezvoltând abilități de protejare a mediului.
-să dobândească abilități de ascultare activă a unor povești terapeutice.
-să dea viață unei pietre prin dezvoltarea abilităților de a decora/picta cu culori calde, exprimându-se liber și creativ.
– să exerseze noțiunile de numărare, calculare în concentrul 0-31,folosind obiecte din mediul înconjurător.
-să recunoască literelor studiate prin vânătoare de cuvinte cheie, din poveștile citite.
-să ofere cu suflet jucării pentru noi prieteni, dezvoltându-si abilitățile de cetățeni activi și responsabili
1. Momentul organizatoric-a constat într-o întâlnire online pe platforma ZOOM, unde am stabilit cum putem sărbători Ziua Pământului, printr-o activitate cu sens, împletită cu o acțiune de voluntariat „O jucărie pentru fiecare”, desfășurată în parteneriat cu Biblioteca Județeană.
Copilașii au dorit ca, pe lângă afișe cu AȘA DA sau AȘA NU, să avem un moment de plantare de flori, ecologizare în curtea școlii și pe lângă școală, să dăm viață unor pietre, să ascultăm povești cu și despre plante, să sărbătorim la un picnic în grădina școlii, să oferim jucării pentru alți copii (clasa pregătitoare).
2. Captarea atenției
– organizarea unui spațiu de lucru vesel și colorat, am împărțit covrigi calzi, întrucât era ziua națională a covrigilor (funny day)
– mobilierul din gradina școlii a fost suficient la acel moment, (fiind vacanță, eram doar noi în școală) însă acum nu mai avem posibilitatea să-l folosim. L-am înlocuit cu izoprene, însă nu mai e același lucru, neputând scrie, colora, desena, picta.
– am achiziționat o boxă mobilă (donație) pentru a ne auzi, pe care o folosim zilnic și în sala de clasă (din cauza măștilor ).
3. Anunțarea temei. Elevii și-au reamintit planul de acțiune, obiectivele întâlnirii (dorința de reconectare, activitatea remedială (voluntar, de drag) fără beneficii financiare, au pregătit materialele necesare, mănuși, ustensile de grădină, 50 de panseluțe, o găleată cu pietre, am asigurat palete pictură, pensule, acuarele, șervețele, foi de flipchart, puf relax, cărți de povești, autobuzele energiei pline cu surprize vesele, totul a fost planificat împreună cu elevii.
4. Desfășurarea activității
– După anunțarea pașilor zilei(agenda întâlnirii) am discutat despre dată, despre importanța ei, am cules tot atâtea flori de păpădie, adică 26,(26 aprilie), am numărat crescător, descrescător, am găsit vecinii numărului, par/impar, suma cifrelor, apoi am oferit buchetele unui bun prieten.
– Ne-am echipat corespunzător, pornind acțiunea de pregătire a zonelor de plantare, apoi a urmat plantarea propriu zisă și udarea.
– După plantare, am pictat pietricele cu culori calde, pe care le-am așezat lângă panseluțele plantate pentru a ni le recunoaște mai ușor, să le putem urmări modul de creștere zilnic, udându-le, protejându-le (curățarea mesei de lucru).
– A urmat apoi ascultarea unei povești terapeutice mișcate, despre plante, copiii au vânat cuvinte cheie sau au desenat, în funcție de abilitățile lor, realizând astfel și o „evaluare” după pandemie.
-Am încheiat întâlnirea cu donarea jucăriilor, motivând alegerea făcută, încurajând vorbitul în public (public speaking), asumându-și întrebări, răspunsuri, sugestii.
Picnicul în grădină a fost „cireașa de pe tort”, a fost cu bucurie, aplauze și muzică și mișcare; copiii și-au exprimat punctul de vedere referitor la activitate, au dat like, am organizat turul galeriei pentru a aprecia lucrările (pietrele pictate, vânătoarea de cuvinte).
În cadrul activităților de acest tip, am împletit cu succes arta cu științele, dezvoltare personală, matematică, comunicare și muzică și mișcare. Am observat cu bucurie că elevii care se concentrează mai greu în sala de clasă, afară au fost implicați, s-au focalizat pe activitate și s-au mobilizat – inclusiv cei cu deficit de atenție și cei kinestezici – au ascultat povestea, apreciind faptul că au fost liberi să se miște, efectuând mișcările personajelor din poveste.
„Natura și educația sunt asemănătoare, căci educația transformă pe om și, prin această transformare, creează natura.” (Democrit)