Proiectul eTwinning „Bookfest -2024,Bookfest-2025”, derulat în parteneriat între Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” or.Florești din Republica Moldova și Liceul Teoretic „Radu Vlădescu” din Pătârlagele, județul Buzău, România, a adus în prim-plan o metodă modernă și eficientă de motivare a elevilor pentru lectură: învățarea bazată pe proiect. Proiectul „Bookfest -2024” a avut ca scop principal promovarea lecturii și dezvoltarea unei atitudini pozitive față de cărți, în special față de cele de istorie. Entuziasmul generat în prima etapă a dus la continuarea proiectului în 2025, sub forma „Bookfest- 2025”.
Prin intermediul acestui proiect, partenerii de proiect au stimulat curiozitatea tinerilor față de trecut, ajutându-i să înțeleagă mai bine evenimentele care au modelat lumea în care trăim astăzi. Elevii au fost provocați să exploreze cărți de istorie nu doar ca simplă lectură, ci ca punct de pornire pentru realizarea unor proiecte proprii: prezentări multimedia, postere, videouri, expoziții virtuale, jurnale de lectură și reconstituiri istorice. Această metodă le-a oferit libertatea de a alege subiectele care îi pasionează, de a colabora în echipă și de a învăța activ, aplicat, cu sens. Elevii au devenit autori ai propriei învățări. Lectura a fost conectată cu activități creative și tehnologice, iar istoria a fost înțeleasă ca o poveste vie, cu personaje, fapte și lecții relevante. Au învățat nu doar ce s-a întâmplat în trecut, ci și cum să comunice, să analizeze critic informația și să o valorifice în contexte moderne.
Prin activități creative, dezbateri, cluburi de lectură online și schimburi culturale virtuale, elevii pot explora cărți de istorie adaptate vârstei lor, analizând evenimente istorice relevante pentru identitatea comună românească. Elevii au fost provocați să compare modul în care este prezentată istoria în diverse surse, să descopere personalități istorice marcante și să realizeze prezentări interactive, expoziții virtuale și postere digitale. Un aspect important al proiectului este colaborarea cu profesorii de istorie, geografie, limbă engleză și limba și literatura română. Astfel, elevii au avut oportunitatea de a învăța într-un mod interactiv și atractiv, colaborând cu semenii săi din altă școală, dezvoltându-și atât cultura generală, cât și abilitățile de interpretare a textelor istorice. Acest proiect a contribuit la motivarea lecturii prin metode moderne și atractive, utilizând platforme digitale, aplicații interactive și instrumente web 2.0.
Elevii și-au dezvoltat nu doar interesul pentru istorie, ci și competențele digitale, spiritul critic și capacitatea de a colabora în echipă. Elevii au inclus rezumate, animate, recenzii video, interviuri fictive cu personaje istorice sau reconstituiri ale unor evenimente marcante. Prin utilizarea tehnologiei video, elevii au exprimat ideile într-un mod creativ și modern, consolidându-și astfel înțelegerea asupra subiectului și dezvoltând competențe digitale utile în era contemporană. Astfel, „Bookfest 2024–2025” nu a fost doar un festival al cărții, ci un laborator de învățare activă, în care istoria a devenit accesibilă și atractivă. Elevii și-au dezvoltat abilități de viață și o motivație autentică pentru lectură – prin proiecte, nu prin obligații. Acesta este viitorul în educație: învățarea cu rost, în echipă, prin descoperire.
„Bookfest 2024–2025” a demonstrat că istoria nu este doar o materie școlară, ci o sursă vie de inspirație, învățare și dialog intercultural. Acest parteneriat între două licee din spații diferite, dar unite prin limbă și trecut comun, a creat un exemplu remarcabil de educație europeană conectată la valorile identitare. Lectura cărților de istorie nu doar că oferă informații despre trecut, dar contribuie și la dezvoltarea unui simț critic și a unei perspective mai largi asupra societății. Prin înțelegerea evenimentelor istorice, tinerii pot învăța lecții valoroase despre moralitate, luptă pentru dreptate și evoluția societății umane. Proiectul „Bookfest” devine, astfel, o punte între generații, între trecut și viitor, oferind elevilor ocazia de a explora paginile istoriei într-un mod captivant. Prin această inițiativă, se dorește crearea unei generații de cititori pasionați, care să aprecieze valoarea cărților și importanța cunoașterii trecutului pentru un viitor mai bun.