Activități Meet and Code: RoboBoost – Codează și programează

Elevii  clasei a  VI –a B de la  Școala Gimnazială “ Profesor Nicolae Simache” , Ploiești, îndrumați de d-na  prof. Ristea Lidia  s-au întâlnit online prin intermediul platformei Google Meet unde au desfasurat trei activități Meet and Code.

Activitățile  derulate în cadrul  evenimentului Meet and Code „RoboBoost- Codează și programează” au avut ca  scop dezvoltarea abilităților practice în construirea de roboți  umanoizi, Vernie,  codarea și programarea  acestora, utilizând limbajul de programare Scratch, precum și aplicațiile ajutătoare Scratch Link și aplicatia  andorid LegoBoost. Obiectivele propuse   pentru implementarea activităților în   cadrul acestui eveniment  au fost: dezvoltarea unei gândiri logice prin colaborare, construirea de roboți umanoizi și utilizarea de linii de cod.

Cu ajutorul acestora, au  înțeles  noțiuni de matematică, informatică și inginerie și în cadrul orelor  de informatică opțional  unul dintre roboți  a fost  programat să se deplaseze, să dialogheze cu persoane și  să îndeplinească anumite comenzi scrise  în Scratch.

Al doilea robot  a fost programat  pentru a rezolva probleme legate de viața reală, precum de a emite semnale sonore de avertizare la sesizarea  unor zgomote  puternice,  ocolirea de obstacole și la întâlnirea unor panouri cu diverse culori să se oprescă sau să ocolească panoul respectiv.

Elevii au avut o prima întâlnire la clasă unde s-au familiarizat cu părțile componente ale roboților, au vizualizat  tutoriale video pentru a le fi mai ușor în asamblarea roboților, mai ales că pentru a-i asambla  au fost  necesare mai multe cunoștințe atât teoretice cât și practice.
Au  gândit strategii pentru codarea  și programarea acestora-  sarcini pe care  trebuie  să le îndeplinească cei doi roboți Vernie.

După întâlnirea din sala de clasă activitățile au  continuat în mediul online pe platforma Google Meet: instalarea aplicatiei  android LegoBoost, instalarea pe laptop-uri  a aplicației Scratch Link și asamblarea celor doi roboți Vernie. Pentru asamblarea acestora elevii s-au întâlnit la unul dintre colegi acasă  și au asamblat împreună , căutând  piesele  precizate în tutorialul video. După asamblarea roboților a urmat a doua activitate în mediul online unde am avut ca  invitați, voluntari traineri în robotică de la Logiscool Ploiești  care  au  prezentat elevilor comenzi despre servomotoare, mișcare înainte, înapoi,  ocolire obstacole,  oprire la întâlnirea  unui panou   de  anumite culori, Li s-a prezentat  ce rol are aplicația de legatură Scratch Link și ce instrucțiuni se pot  scrie în Scratch pe care să le execute roboții.

Au fost prezentate elevilor comenzile  ce trebuie  scrise în Scratch pentru a se opri și ocoli  anumite panouri, deplasarea  robotului  pe un traseu  configurat  cu marcaje și obstacole si ocolirea  acestora. Le-a fost explicat  la inceput  despre rolul servomotoarelor, senzorii de miscare si culoare,  a fost prezentat meniul principal  al aplicatiei de  unde pot  programa  robotii , cum pot selecta  comenzile de miscare, efecte luminoase si de cate ori  să se repete  anumite miscari .

În aplicatia Scratch au fost scrise comenzi  pentru fiecare dintre motoare, în funcție de ceea ce s-a dorit a se executa. Au introdus comenzi diverse  in funcție de nivelul de complexitate ales si s-a urmărit mișcarea roboților. Au scris linii de cod si au  rulat  comenzile scrise și au  observat că rulând aplicația ,  robotul s-a oprit sau a ocolit panoul. Spre finalul orei  au fost  purtate discuții  despre ce au observat în mișcările  roboților , despre cum s-a deplasat robotul  și de ce.

Activitatea s-a încheiat și cu câteva impresii ale elevilor despre roboți  și sugestii/ recomandări  furnizate de către  trainerii  de la Logiscool.
Cea de-a treia  activitate  a constat în scrierea  de linii de cod în aplicația Scratch pe care să le execute roboții. După  prezentarea   informațiilor  de către invitați  de la Logischool, elevii au învățat să programeze  roboții  prin intermediul aplicației  android LegoBoost,  și Scratch.

Comenzile  introduse  au fost corespunzător nivelui  de pregătire al elevilor și al  particularităților de vârstă și li s-a explicat ce pot  să mai adauge, ce comenzi  să introducă  pentru a fi  executate de roboții umanoizi Vernie. După primele comenzi s-a văzut încântarea  elevilor, că aceștia comunică și răspund la comenzile pe care le-au scris. A fost pentru prima dată  când au asamblat  roboti umanoizi , urmărind tutorialele din prezentarea aplicației  și au reușit să-i programeze  să execute comenzile și  asta i-a  bucurat  cel mai mult.  Activitatea s-a încheiat cu impresii ale elevilor  despre  cele trei activități  la care au participat și au fost recompensati cu premii.

Au fost trei activități utile, interesante cu aplicabilitate pentru viața reală  și  care și-au atins scopul  si obiectivele propuse. Elevii au învățat să programeze robotii prin  intermediul aplicatiei Legoboost si prin aplicatia Scratch: prin introducerea  de comenzi directe în aplicație și prin scrierea de linii de cod.

Ne propunem ca pe viitor  sa scrie și alte  comenzi pe care să le execute roboții Vernie – respectarea regulilor la  traversarea străzii, circulația rutieră- semafor, rezistența la impactul cu obiecte dure.

Evenimentul online este finanțat cu ajutorul programului Meet and Code, susținut la nivel european de compania software SAP. Meet and Code 2021 este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe în 35 de țări europene și susține, pentru al 5-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week. În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociația Techsoup.

 

prof. Lidia Ristea

Liceul Tehnologic Teodor Diamant, Boldești-Scăeni (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/lidia.ristea

Articole asemănătoare