Elevii clasei a VI –a B de la Școala Gimnazială “ Profesor Nicolae Simache” , Ploiești, îndrumați de d-na prof. Ristea Lidia s-au întâlnit online prin intermediul platformei Google Meet unde au desfasurat trei activități Meet and Code.
Activitățile derulate în cadrul evenimentului Meet and Code „RoboBoost- Codează și programează” au avut ca scop dezvoltarea abilităților practice în construirea de roboți umanoizi, Vernie, codarea și programarea acestora, utilizând limbajul de programare Scratch, precum și aplicațiile ajutătoare Scratch Link și aplicatia andorid LegoBoost. Obiectivele propuse pentru implementarea activităților în cadrul acestui eveniment au fost: dezvoltarea unei gândiri logice prin colaborare, construirea de roboți umanoizi și utilizarea de linii de cod.
Cu ajutorul acestora, au înțeles noțiuni de matematică, informatică și inginerie și în cadrul orelor de informatică opțional unul dintre roboți a fost programat să se deplaseze, să dialogheze cu persoane și să îndeplinească anumite comenzi scrise în Scratch.
Al doilea robot a fost programat pentru a rezolva probleme legate de viața reală, precum de a emite semnale sonore de avertizare la sesizarea unor zgomote puternice, ocolirea de obstacole și la întâlnirea unor panouri cu diverse culori să se oprescă sau să ocolească panoul respectiv.
Elevii au avut o prima întâlnire la clasă unde s-au familiarizat cu părțile componente ale roboților, au vizualizat tutoriale video pentru a le fi mai ușor în asamblarea roboților, mai ales că pentru a-i asambla au fost necesare mai multe cunoștințe atât teoretice cât și practice.
Au gândit strategii pentru codarea și programarea acestora- sarcini pe care trebuie să le îndeplinească cei doi roboți Vernie.
După întâlnirea din sala de clasă activitățile au continuat în mediul online pe platforma Google Meet: instalarea aplicatiei android LegoBoost, instalarea pe laptop-uri a aplicației Scratch Link și asamblarea celor doi roboți Vernie. Pentru asamblarea acestora elevii s-au întâlnit la unul dintre colegi acasă și au asamblat împreună , căutând piesele precizate în tutorialul video. După asamblarea roboților a urmat a doua activitate în mediul online unde am avut ca invitați, voluntari traineri în robotică de la Logiscool Ploiești care au prezentat elevilor comenzi despre servomotoare, mișcare înainte, înapoi, ocolire obstacole, oprire la întâlnirea unui panou de anumite culori, Li s-a prezentat ce rol are aplicația de legatură Scratch Link și ce instrucțiuni se pot scrie în Scratch pe care să le execute roboții.
Au fost prezentate elevilor comenzile ce trebuie scrise în Scratch pentru a se opri și ocoli anumite panouri, deplasarea robotului pe un traseu configurat cu marcaje și obstacole si ocolirea acestora. Le-a fost explicat la inceput despre rolul servomotoarelor, senzorii de miscare si culoare, a fost prezentat meniul principal al aplicatiei de unde pot programa robotii , cum pot selecta comenzile de miscare, efecte luminoase si de cate ori să se repete anumite miscari .
În aplicatia Scratch au fost scrise comenzi pentru fiecare dintre motoare, în funcție de ceea ce s-a dorit a se executa. Au introdus comenzi diverse in funcție de nivelul de complexitate ales si s-a urmărit mișcarea roboților. Au scris linii de cod si au rulat comenzile scrise și au observat că rulând aplicația , robotul s-a oprit sau a ocolit panoul. Spre finalul orei au fost purtate discuții despre ce au observat în mișcările roboților , despre cum s-a deplasat robotul și de ce.
Activitatea s-a încheiat și cu câteva impresii ale elevilor despre roboți și sugestii/ recomandări furnizate de către trainerii de la Logiscool.
Cea de-a treia activitate a constat în scrierea de linii de cod în aplicația Scratch pe care să le execute roboții. După prezentarea informațiilor de către invitați de la Logischool, elevii au învățat să programeze roboții prin intermediul aplicației android LegoBoost, și Scratch.
Comenzile introduse au fost corespunzător nivelui de pregătire al elevilor și al particularităților de vârstă și li s-a explicat ce pot să mai adauge, ce comenzi să introducă pentru a fi executate de roboții umanoizi Vernie. După primele comenzi s-a văzut încântarea elevilor, că aceștia comunică și răspund la comenzile pe care le-au scris. A fost pentru prima dată când au asamblat roboti umanoizi , urmărind tutorialele din prezentarea aplicației și au reușit să-i programeze să execute comenzile și asta i-a bucurat cel mai mult. Activitatea s-a încheiat cu impresii ale elevilor despre cele trei activități la care au participat și au fost recompensati cu premii.
Au fost trei activități utile, interesante cu aplicabilitate pentru viața reală și care și-au atins scopul si obiectivele propuse. Elevii au învățat să programeze robotii prin intermediul aplicatiei Legoboost si prin aplicatia Scratch: prin introducerea de comenzi directe în aplicație și prin scrierea de linii de cod.
Ne propunem ca pe viitor sa scrie și alte comenzi pe care să le execute roboții Vernie – respectarea regulilor la traversarea străzii, circulația rutieră- semafor, rezistența la impactul cu obiecte dure.
Evenimentul online este finanțat cu ajutorul programului Meet and Code, susținut la nivel european de compania software SAP. Meet and Code 2021 este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe în 35 de țări europene și susține, pentru al 5-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week. În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociația Techsoup.