A fi Dascăl

În nicio altă carieră nu se cere mai mult plus de ridicare a moralului, în exercitarea profesiei, ca în cariera dăscălească. Educatorii neamului, crescătorii sufletelor generațiilor pe umerii cărora se țintește la ridicarea unei Românii ideale trebuie să fie și să rămână, ei întâi, oameni întregi – nu blamați, nu umiliți în societate, nu îngrijorați de nevoile zilei de mâine, nu împiedicați în cultivarea minții lor.

”Învățătorul este o făclie care se mistuie luminând pe alții”, spunea învățatul Carol Lazăr. ”Nu-i pe lume o carieră care să ceară mai multă muncă, mai desăvârșită voință și mai strașnică perseverență, decât munca dăscălească”.

Brâncuși l-a reprezentat pe Spiru Haret printr-o fântână. Era un învățător, un izvor de cunoștințe și de valori morale, nu era un simplu om, era o fântână. El spunea că ”nu poți învăța pe nimeni nici ceea ce știi, nici ceea ce vrei, ci numai ceea ce ești.”

Respectul de sine al dascălului, profesionalismul și încrederea, se reflectă în munca lui, în atitudinea față de copii.

Un dascăl bun are credință profundă în potențialul celor de care se ocupă și are capacitatea de a transmite această convingere. Fiecare copil e unic și are nevoie de foarte multă atenție pentru a-i transmite astfel că este remarcat și că persoana lui contează. Dacă sunt acceptate aceste diferențe atunci putem spune că avem toate șansele de a forma ființe umane gânditoare, inovatoare și creative. Acesta, este, de altfel visul fiecărui dascăl de a forma persoane capabile să gândească, apte să creeze, capabile de autocontrol, persoane care să devină oameni ca atare, dar și să lucreze eficient ca membri ai unei echipe, care să fie încrezători în puterile lor și în capacitatea lor de colaborare.

Iar pentru dobândirea excelenței în profesia exercitată, dascălul trebuie să se ghideze după următoarele reguli:

1. Fii perseverent!
Sunt necesare, zile întregi de trudă în care bucuriile se vor împleti cu eșecurile ori deziluziile pentru a putea ajunge, în sfârșit să spună liniștit: „- Mi-am făcut datoria!”

2. Învață continuu!
O permanentă pregătire și o modificare continuă și actualizată a conținutului predat permite educatorului să rostească „- Nu m-am făcut de râs!”

3. Fii conștiincios!
Este nevoie de multă conștiinciozitate pentru a putea spune într-un final: „- Am fost responsabil!”

4. Fii drept!
Educatorii trebuie să reușească să păstreze intact spiritul de dreptate, să nu defavorizeze elevii astfel încât să poată declara: „- Am fost corect!”

5. Respectă elevii!
Niciun dascăl nu trebuie să uite că formează oameni și ca urmare trebuie să se comporte astfel încât să poată afirma la sfârșit:  „- Am respectat copiii!”

6. Fii deschis! Avem nevoie de educatori care să poată spune: „- Am luminat calea elevilor mei!”

7.  Fii generos! Această generozitate din partea profesorului trebuie mereu susținută și promovată, astfel încât peste ani și ani să poată spune: „- Am oferit tot ce-am avut!”

 

prof. Gherghina-Cristina Ioniță

Școala Gimnazială Petre Badea, Negrași (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gherghina.ionita

Articole asemănătoare